İletişim
Youtube
Instagram
ONLINE DERSLER

Donatello ve Davud Heykeli

  • # Kültür - Sanat
  • Okuma Süresi 3
donatello-ve-davud-heykeli

Tahminen 1386 dolaylarında doğduğu bilinen Floransa doğumlu (İtalya) heykeltıraş Donatello, Rönesans döneminin en büyük sanatçılarından olurken yaptığı çalışmalar bugün hala en önemli sanat eserleri arasındadır. Tam adı Donato di Niccolo di Betto Bardi olup kısaca Donatello olan sanatçı heykeltıraş kimliğinin yanı sıra ressamlık, mimarlık ve kuyumculuk da yapmıştır. 
Heykellerinin yanı sıra oyma, kabartma ve pişmiş toprak çalışmaları da bulunan Donatello'nun erken sanat dönemi olarak kuyumculuktaki çalışmaları gösterilmektedir. Fakat asıl erken sanat dönemi olarak Rönesans'ı başlatan ya da Rönesans öncesi sanat (demek daha doğrudur) alanındaki İtalyan kuyumcu ve heykeltıraş olan Lorenzo Ghiberti'den aldığı eğitim ve çalışmaları sayılmaktadır. Kuyumcu dükkanlarında çalışarak geçimini sağlayan Donatello, 15. yüzyıl Roma sanatı için belirleyici birisi olup hem heykellere hem de mimariye yüceliği taşımıştır. İtalyan rönesansının önde gelen isimlerinden mimar ve mühendis olan Filippo Brunelleschi ile Donatello birlikte kazı çalışmaları yapmış ve Roma'nın bina ölçümlerini yaparak şehre yücelik duygusunu taşımıştır. 
Rönesans döneminin ilk büyük boyutlu çıplak heykeli olan David (Davud) Heykeli, Donatello eserlerinin arasında neredeyse en önemli olanıdır. Mermer ve bronz olmak üzere iki adet yapılan Davud, 1408-1409 yılları arasında yapılmıştır. Donatello'nun erken çalışmalarından olan heykel, insansal boyutlarda yapılmış ve ilk sürümünde 1 metre 91 santim olarak sunulmuştur (ana fotoğraftadır, bronz olanı ise kılıçlıdır ve aşağıda görülebilirken o da 1.58 boyundadır). Heykelin çıplaklığı çok kez tartışılırken Donatello için de Rönesans döneminde yasak olan eşcinsellik suçlamaları yapılmış ve 14 bin insan Floransa'da bunu kanıtlamak için uğraşmıştır. Başka ve daha kuvvetli bir yorumlama da Davud Heykeli benzersiz bir erkek çıplaklığı oluşturarak Rönesans'tan bugüne dek bir model olmayı amaçlamıştır. Donetallo herhangi bir geleneğe uymadığı gibi birçok yoruma karşı da herhangi bir açıklama yapmamıştır.
Heykelin konusu ise; Davud -peygamberin-Calut ya da Golyat adıyla bilinen savaşçı bir devle/ yaratıkla yaptığı düelloya dayanmaktadır. Calut'a meydan okumaya cesaret eden Davud onu kolayca yenmiş izlenimiyle heykelleştirilirken, heykelin ayaklarının dibinde ise Calut'un kafası görülmektedir. Calut'un kafasını kesen kılıcı (sapan da denir muhtemelen ilk heykel yani mermer olandaki kılıçsız görüntüden dolayıdır) elinde tutan Davud'un ayaklarının dibindeki miğfer ise Donatello'nun yontma becerisine ilgi çekmektedir. Davud'un ayaklarının altındaki çelenk ise defne dalından yapılmışken bu zaferi temsil etmektedir.
Son olarak Davud Heykeli isminden dolayı Michelangelo'nun Davud Heykeli'ne karıştırılsa da, Donetallo daha az gerçekçi ve alışılmış dinsel tasvirden uzak bir heykel yaratmıştır. Donatello "kontrapost (Contrapposto)" diye bilinen ve kalçalardan gelen bükülme hareketi olan vücut ağırlığının bir bacağa bindirildiği ve öbür bacağın dizden hafifçe kırılarak serbest bırakıldığı duruşu heykelde kullanmıştır.

Kaynak :

#Kültür - Sanat KATEGORİSİNDEKİ DİĞER PARAGRAFLAR

Anasayfa
Üye Girişi Yap
Sepetim (0)
Kitaplar
Paragraflar
Blog
İletişim